Ve Slováckém divadle se už v sobotu odehraje poslední premiéra letošního roku a divadelníci připravili opravdovou lahůdku. Tým režiséra Doda Gombára představí mimořádně očekávanou premiéru muzikálu Masaryk. „Jsem rád, že jsme našli dostatek kuráže do něčeho podobného jít. A taky že Dodo Gombár dotáhl do zdárného konce sen, o kterém jsme snili tří roky,“ raduje se umělecký šéf Slováckého divadla Lukáš Kopecký.
Autorka textu: Petra Kučerová
O čem bude novinka
Tomáš Garrigue Masaryk. Prezident osvoboditel. Profesor filozofie. Obránce pravdy. Tatíček. Zrádce a vyvrhel. A taky objekt mnoha slovníkových hesel. Masarykův život byl neskutečnou jízdou, v níž lze vidět mnoho slavných momentů, ale i pádů. Existuje mnoho důvodů, proč jeho život obdivovat nebo se o něj zajímat. První československý prezident byl oslavován na obrazech, bustách nebo sochách, muzikál mu ale zatím nezkomponovali nikde. A právě to se Slovácké divadlo rozhodlo napravit.
„Chceme Masaryka ukázat jako člověka, který před naši společnost kladl výzvy, které jsou aktuální a platné i dnes. Ať už je to věčný boj o demokracii, prosazování lidskosti jako nejvyšší hodnoty, důraz na silnou občanskou společnost, vzdělanost, nebo třeba jeho feministické názory, včetně aktivního přístupu k otcovství. Je až zarážející, kolik ,úkolů' stále nemáme splněno,“ vysvětluje dramaturgyně Jitka Šotkovská. „Zároveň jsme se potřebovali dostat za slupku ,tatíčka Masaryka' a ,prezidenta Osvoboditele'. Museli jsme ho sundat z piedestalu a ukázat ho taky jako člověka mnoha rozporů, konfliktního, náročného k sobě i ostatním, nekompromisního a třeba i poněkud chladného ke svému okolí,“ dodává.
„Masaryk je inspirativní dodnes,“ myslí si režisér
Dodo Gombár ve Slováckém divadle režíroval divácky vděčná i kritikou opěvovaná díla, jako byl muzikál Jesus Christ Superstar, Cyrano z Bergeracu nebo Farma zvířat. U aktuální novinky stojí v čele inscenačního týmu, ale je zároveň i autorem libreta. Hudbu složil jeho častý spolupracovník Róbert Mankovecký.
Studiu Masarykova života se respektovaný slovenský režisér věnoval více než rok a podle něj má dnešnímu světu stále co říct.
„Masarykova brázda života je dynamická, neklidná a proměnlivá. A mimořádně hluboká. Mě osobně inspiruje jeho jistá absolutnost, náročnost k sobě i k okolí, nesmlouvavost, neuhýbání před velkým rozhodováním. Právě tato odevzdanost ideám způsobovala, že to s ním jeho nejbližší asi neměli lehké. Nezapomeňme však, že po jeho boku stála jeho brooklynská manželka Charlotte, což lze považovat za požehnání. Zároveň si však myslím, že byl člověkem pochybujícím, zvažujícím, ve kterém byl hluboce zakořeněný morální kompas, rozměr osobní víry,“ přibližuje Dodo Gombár svého hlavního hrdinu. A dodává, že v příběhu bude hrát roli i Slovácko. „Jedna situace ve hře je přímo věnována jeho dětství, čili ano, bude. Zároveň jsem ale někdy nechal v textu znít i slovenštinu, s odkazem na jeho otce a na jazyk a prostředí, ke kterému měl Masaryk celoživotní vztah. A tím myslím třeba i vztah kritický,“ odhaluje režisér.
Anketa: Jaký bude muzikál Masaryk?
Tomáš Žilinský, herec: „Velký, ambiciózní a plný hudby. A taky rošťácký – tím, jak se v inscenaci mění hudební styly a žánry, a taky textem jako takovým. A taky občas do něčeho dloubne, aby přiměl k zamyšlení, že když dneska je to nějak a za Masaryka to bylo takhle, udělali jsme krok dopředu, nebo se koukáme zpět? A není škoda, že jsme neudělali větší krok?“
Jitka Hlaváčová, asistentka režie a choreografie: „Hodně hudební, hodně pohybový. Myslím si, že Dodo Gombár se snaží nastínit nejen život našeho prvního československého prezidenta a jeho rodiny, ale i naší země. Takový náhled a uvědomění, co se zrcadlí a co se možná znovu opakuje.“
Pavlína Hejcmanová, herečka: „Každý z nás se na jevišti vždy na chvíli stane Masarykem. Chceme tím ukázat, že měl spoustu tváří. Že byl nejen ten klasický tatíček, který toho spoustu dokázal, ale i normální člověk, táta a chlap, který se dokázal zamilovat.“
Jiří Hejcman, herec: „Jako kdyby Masarykovi bylo vidět do kuchyně a jiných místností. A tím zjišťujeme, že není vše jen ideální, že nebyl jen tatíček, ten vytesaný archetyp v holínkách, který se zasloužil o vznik státu, ale byl to člověk z masa a kostí. Doufám, že se nám podaří ho polidštit.“
Na jejích workshopech stála v první řadě, teď dělá Jitka Hlaváčová choreografce asistentku
Jitku Hlaváčovou její fanoušci na jevišti při muzikálu Masaryk neuvidí – u inscenace totiž zastává funkci asistentky režiséra Doda Gombára a asistentky choreografky Silvie Belákové.
„Asistentku choreografa už jsem dělala víckrát. Jsem pro tuto roli oslovena divadlem, protože hostující choreografové často nemůžou být přítomni na všech zkouškách, a tak je potom na mně, abych s kolegy pracovala podle jejich pokynů. Několikrát jsem takto spolupracovala třeba s Lindou Caridad Fernandez Saez. Například u muzikálu Jesus Christ Superstar, který režíroval právě Dodo Gombár,“ připomíná Jitka Hlaváčová dechberoucí inscenaci, která ze spolupráce slováckého souboru a slovenského režiséra vznikla a kterou kritika ocenila dvěma nominacemi na Cenu Thálie.
Nyní se oblíbená herečka stala asistentkou slovenské choreografky Silvie Belákové. „K tomu se váže úsměvná historka. Když jsem byla dítě na základní škole, tak jsem na Silvii chodila tancovat. Ona tehdy byla členkou tanečního divadla Bralen v Bratislavě a mívali taneční workshopy v Luhačovicích a já jsem na ně nadšeně jezdila,“ vypráví Jitka Hlaváčová.
„Dodo Gombár nás teď na začátku zkoušení seznamoval a já jsem říkala: ,Ale my se známe. Já jsem ta, co stála na vašich workshopech vždycky v první řadě, protože jsem byla nejmenší a nejnadšenější!' Silvie si na mě pamatovala, bylo to moc hezké setkání po letech a kruh se uzavřel. I díky ní jsem se na práci na Masarykovi moc těšila,“ dodává Jitka Hlaváčová.
Světová premiéra muzikálu Masaryk se ve Slováckém divadle uskuteční 1. listopadu. Dramaturgie se ujala Jitka Šotkovská, pěveckého nastudování Petr Svozílek, výprava je dílem Evy Zezuly. Vstupenky na premiéru a první reprízy jsou k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.